Sabtu, Januari 22, 2011

Dua Ribu Sepuluh...

2010..banyak perkara yg berlaku pada saya pada tahun itu..dan secara kesimpulannya,saya boleh katakan yg ianya adalah tahun yg penuh dengan cabaran dan rintangan. Ia adalah tahun yg banyak mengajar saya erti hidup sebagai seorang manusia, sebagai seorang lelaki, sebagai seorang pekerja, dan sebagai seorang anak.

Boleh saya simpulkan ianya tahun penuh struggle..struggle giler kot…oh,a’ah, sepanjang tahun lepas pon saye xde post satu ayat pon di blog ini kan, thanks to my fans who has been screaming for me to update this blog, this post is for you all.hahaha (ada fan ke?? Ekk?)

Ok2, sambung semula, sejak saya bergraduate, bnyak peristiwa penting yg berlaku dalam lipatan sejarah hidup saye yg emmm, well, boleh dikategorikan hensem gak nih…hahaha..(tiba2 wat statement masuk bakul angkat sendiri)

Baiklah, apekah kes yg berlaku itu? Fuh, bnyak..adakah ianya best2 belaka? Hm, biase ah hidup, kejap ada best, kejap ada sedih kan..adakah saya menjadi org yg lebih baik daripada peristiwa2 yg berlaku itu? Haa, ini yg kita tak tahu..huhu..

Okay2,disebabkan ianya agak panjang nk dicelotehkan di sini, yg boleh menyebabkan saya lenguh2 tangan nk menaipnyer, dan juga boleh membuatkan anda2 yg membaca berpinar2 mata nk membacanyer..saya simpulkan ia dalam bentuk point..mari kita bace perkara2 tersebut..ZAASSSS LAYaaaaNNN

•Okay, kita start pada selepas saya bergraduate,iaitu pada akhir tahun 2009 dlu..huhu..Saya bermastautin di Port Dickson selama dua bulan setengah!! Wow, wat gapo hang tanyer? Saya join GEMS programme, iaitu program inisiatif kerajaan bagi membantu org2 yg masih mencarik kerja cm saya time tuh. Selama berada di sini, bnyak perkara berlaku and best belaka ah..antaranya, saya jadik MC, jadik Genie in da bottle, jadik PM for dinner, and the best peristiwa of them ALL adalah saya ketemu sama si DIA..cewwahh..ahaks ahaks..nino nino nino…huhuhuhu..lalalala~




•Okay, selepas dua bulan setengah yg cukup indah di PD, saya ke KULIM pula..kali ini saya bertraining di sana..ianya adalah salah satu syarat WAJIB LULUS bagi GEMS program, iaitu industrial training for 6 months!Company yg saya LI itu adalah Fuji Electric (M) Sdn Bhd, sebuah company jepun, manufacturing factory yg wat HD and Semiconductor. Di sana, bnyak perkara baru saya tempuh, pertama kali saya bersama2 dlm satu bilik yg penuh Engineer, dan belajar mengenai cmner rasenyer menjadi engineer di sini. Selain itu, ianya juga pertama kali saye ke bumi kulim, dan bnyak gak tmpat melantak best2 yg saya jumpa di sana..masyukkk..tp saya di kulim x lame, sebulan saja, disebabkan beberapa perkara (ni rahsia besar nih,so xleh transparent kan ia..huhu)



•Pada 8hb Mac 2010 yg lepas, saya berjaya mendapat kerja pertama saya..wah! Saya mendapat offer sebagai Sales & Project Engineer di Klang, iaitu di Juru Rubcoil Sdn Bhd. Ianya adalah sesuatu yg sgt2 mengujakan dapat kerja, walaupon sebenarnye company yg saye mintak tuh biase2 je, namun sbb dapat kerja kan, best je ah rase time tuh..so,bermula dari situ, saye jadik Engineer..kerja di sana saya perlu berjalan2 carik customer, sbb saya wat sales, di mana saya perlu jual equipment mcm Heat Exchanger, Pump, Filter, and macam2 ag..tapi disebabkan beberapa isu (personal isu), saya mintak kerja lain, dan dapat pulak..so resign..huu



•5hb April 2010, saya mula bekerja di PTL Technology Sdn Bhd, kali ini sebagai Project Engineer..company nih bnyak involve dengan hospital sbb dia wat piping gas untuk hospital2 di Malaysia. Kerja ngn kontraktor nih sempoi, bos pon sempoi, bnyak boleh belajar, dan di sini juga saya bertemu dgn beberapa warga Myanmar yg bekerja di situ. Sepanjang berada di sini, saya belajar mengenai projek, cmner nk wat proposal, wat planning, bace diagram, n jumpa main contractor n mcm2 lagi. Ianya adalah pengalaman yg cool gak ah sebenarnyer..namun, disebabkab saya dapat offer lain plak, yg mane ianya agak bagus, jadik saya berada di situ selama sebulan saja. Thank You for all the experience..huuu



•Kemudian pada 3hb Mei 2010, saya mula bekerja di Dipsol (M) Sdn Bhd, sebuah company dari jepun yg membuat plating atau bahasa jawanyer pensaduran. Banyak jawa2 di sini, bermacam2 wak saya jumpe. Di sini, bermacam2 perisitiwa gak yg berlaku..tapi, kita biarkan ia menjadi misteri dlu wat sementara waktu…wahahahahaha…hehehe (ketawa jahat)



Jadik itulah dia kesimpulan rentetan peristiwa2 besar yg merangkumi diri saya pada 2010..ada bnyak lagi tp kita wat kat post lain ah..hahaha..tapi kalau anda bosan, nk tahu lebih lanjut mengenai peristiwa2 di atas, anda boleh hantarkan msg ON YAPAU ke 32288 atau boleh jumpa saya direct di mana2 lokasi berdekatan anda..hohoho..

Okay lah, saya nk g beli tiket filem Khurafat nih,org kate best..mari3..huhu

3 ulasan:

  1. dem...'the jumper' kaw2 ang skang..
    dengar cita aritu p interview lagi?
    laku sungguh

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum,
    Nak tanya, macam mana pengalaman kerja di Juru Rubcoil tu? Environment dia mcm mana ye? Recommended?

    BalasPadam
  3. salam...
    nak tanye...awk pernah bekerja di juru rubcoil kan...sbb sy dpt interview...tp sy pon ade dgr isu ngtive...so sy nk mntk pendpt awk....

    BalasPadam